Min topp 10 -lista inför ESC 2007

Ikväll är det alltså dags, Eurovision song contest kval 2007. Det ska bli grymt spännande. Klockan 21.00 är det alltså dags, känns sent vid tanke på att det är skola imorrn, men men. På Lördag smäller det ju på riktigt, Sverige går som startskott nummer 12 i år.
Jag har lyssnat igenom alla 42 bidragen flera gånger nu och det är med en hel del bra faktist, men som vanligt är de mycket skit också. Listan som följer är alltså över mina 1-10 favoriter i år, det är alltså dom jag gillar, de behöver inte betyda att jag tippar de som vinnare. Jag uteslöt Sverige nu efter som det redan är en sån givande favorit. 


1. VITRYSSLAND:  Dima Koldum - Work your magic (kvalar ikväll)
Favorit nummer ett i år alltså. Den här hoppas jag faktist vinner, den är så bra! Har man hört den en gång år de inte att få den ur huvudet. Videon är grymt snygg också, och då ska vi inte ens tala om killen som sjunger ;) Döcharmig! Har en troligt bra röst också. Gillar sån här musik, rock som man kan sjunga med i. För att rösta : 099-41704, Se video


2. RYSSLAND: Serebo - Song number 1 ( direkt kvalificerad)
Jag tror faktist den här kommer bli song nummer one på lördag. Tre kaxiga tjejer som bara står rakt upp och sjunger en grymt bra låt. Det var nästan så T.A.T.U gick och vann för Ryssland för några år sedan, och det här är väldigt mycket bättre. Älskar det dom gör precis innan refrängen, de där " Aao! "  typ.
För att rösta: 099-41715, Se video

3. TYSKLAND: Roger Cicero - Frauen regier'n die Welt ( direkt kvalificerad)
Den här skrev jag om i ett tidigare inlägg. Gillar den fortfarande jätte mycket, jag ryser  i hela kroppen när han sjunger! Haha, jag letade upp en lyric på den här låten så nu kan jag den utantill. Ryser dock inte lika mycket när jag själv sjunger den,  ingen kan få tyska att låta så vacker som Roger gör här.
För att rösta:  099-41716 , Se video

4. ANDORRA: Anonymous -Salvem el mon ( Kvalar ikväll)
Aah det här är så bra! Lite street pop/rock skulle jag vilja säga. Om jag hade haft talang till att kunna spela elgitarr och sjunga så hade det varit det här jag velat gjort. Man blir glad av det. Det glädjer mig också att se att killar, inte mycket äldre än jag själv, lyckats få med en sån här bra låt i Eurovision, det är stort!. Hoppas hoppas dom går vidare!
För att rösta: 099-41721 , Se video

5. MAKEDONIEN: Macedonia Karolina Goceva - Mojot svet ( Kvalar ikväll)
Jag gillar sån här musik som liksom smyger sig in i versen och sen kommer en kraftig refräng. Det blir snyggt. Makedonien ska ha plus för att dom sjunger på eget språk också, den här låten hade inte alls funkat på engelska.
För att rösta : 099-41718, Se video

6. FRANKRIKE:
 Fatals Picards -Amour a la Francaise  ( Direkt kvalificerad)
Okej, jag har inte en aning om vad dom sjunger om men, wow! Det här är bra. Kommer ständigt på mig själv med att sitta och vicka huvudet fram och tillbaka i takt me musiken. Bra att fransmännen äntligen fattat att ballader inte funkar i ESC längre, även om jag kommer sakna frankrikes eviga sömnpiller.
 För att rösta : 099-41713, Se video

7. MOLDAVIEN: Natalia Barbu -Fight ( Kvalar ikväll)
Moldavien hör till en av Europas fattigaste och mest eländigaste länder, att veta om det gör låten bättre, starkare och mer trovärdig. " We hide in the bed, And devotion is finding a way, When highness exists for those people ,Who pray "  Vackert och proffsigt av Natalia Barbu! Videon är riktigt snygg, gör sig låten lika bra på scen kan de här gå långt.
För att rösta :  099-41709 , Se video

8. SCHWEIZ: DJ Bobo - Vampires Are Alive ( Kvalar ikväll)
Hur kan man kalla sig "BoBo" när man ser ut och sjunger om en vampyr? Det kommer bli som taget som ur en skräckfilm på scen ikväll. Tycker refrängen i den här låten är väldigt bra, medryckande på nåt sätt. Lite outstanding är den också, har inget minne av att något land sjungit om vampyrer förut. Borde varit rumänien som skulle vart först me de egenligen :P
För att rösta: 099-41708 , Se video


9. BELGIEN: The Krazy Mess Groovers (KMG's) - Love Power ( Kvalar ikväll)
Den här låten gör sig bäst när man bara lyssnar och inte ser. Får riktig satur day night fever -känsla  här, och det gillar jag. Man vill dansa! Men fy skäms! Sångaren har ju stulit våran Ola Salos dans-moves! Ni vet med benen fram och tillbaks sådär. Är det nåt band man skulle blanda ihop med The Ark i år skulle de nog bli dessa killar, även fast dom inte är hälften så grymma!
För att rösta: 099-41724 ,Se video

10. DANMARK: DQ -Drama Queen ( Kvalar ikväll)
Okej, ingen är så bra som kvinna som våran Lindarw, det vet vi. Men jag tycker endå DQ sjunger minst lika bra som han. Låten är helt fantastiskt i versen, och öppningen är verkligen otroligt bra. Refrängen är jag dock inte lika förtjust i, tycker det blir uttjatat i slutet. Men tycker endå det är en väldigt bra låt Danskarna har fått fram i år, ska bli spännande att se vad Europa tycker om det här. För att rösta: 099-41712 ,Se video


Som en bonus lägger jag även in dom jag tycker är Årets Tre Bottennapp:

ISRAEL: Teapacks - Push the button - usch usch usch, hemsk låt och en förfärlig refräng.

UKRAINA: Verka Serduchka - Danzing - Är det en kvinna? Är det en man? Är det här musik?!

LETTLAND:  Bonaparti.lv - Questa notte - Finns bara ett ord för det här, töntigt.
 

Jag skulle vilja avsluta med att önska alla en riktigt trevlig Schalger-kväll  men eftersom ordet schlager sätter skräck i många så får jag väl säga:
TREVLIG EUROVISION-SONG-CONTEST-KVÄLL!


Kommentarer
Postat av: Marielle

Bra lista! Jag tror starkt på Vitryssland, Moldavien och Danmark kan ha tur men inget ja gillar.

Ska bli hur spännande som helst:D

2007-05-10 @ 18:47:02
Postat av: Johanna

Trodde inte tyska kunde låta så fint :o.. låter precis som franska som du har sagt innan. Och du har rätt... Jag gillar verkligen Andorras bidrag, men synd bara att man inte förstår vad de säger.. hade låtit finare på engelska.. kanske :D ska absolut knäppa på teven och se ikväll.. spännande..!

2007-05-10 @ 18:56:09
Postat av: Johanna

men oj! det kom ju engelska! Haha :D lite då och då.

2007-05-10 @ 19:00:01
Postat av: Johanna

HAHAA jag kommer på saker efterhand.. han är söööt o¨ckså vilket är ett STORT + ;D

2007-05-10 @ 19:02:27
Postat av: oliviia

snyggt inlägg! ;) väldigt läsvärt typ :P

2007-05-10 @ 19:59:14
Postat av: Sandra

danmarks e så bra :D

2007-05-10 @ 20:02:13
URL: http://sandrastockholm.blogg.se
Postat av: Mika

Hoho du har dissat dina pojkar i D'nash! *påpeka* och vi tycker ganska lika tror jag. förutom att jag storhejar på Finland, Grekland, Spanien, Cypern - och sverige då. :)
Kram!

2007-05-10 @ 20:09:58
URL: http://aliveinthedangerzone.blogg.se
Postat av: Båbben

Moldavien, Finland och Sverige, och Ryssland lite granna... de va de som jag tyckte var bäst

2007-05-17 @ 00:18:10
URL: http://bobbenqvist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0