Jag har också "Dödsdansat"


Kolla in dessa bilder på när ett plan på flygplatsen i Hamburg skulle landa här i helgen. Det är alltså den ökända europastormen Emma som är framme och busar med planet så det nästan landar sidled på landningsbanan, ena vingen stöter till och med i marken. Piloten som körde det här planet borde få medalj, 130 liv kunde ha gått åt, men nu gick allt bra och piloten lyckades lyfta igen. Dock har den här insidenten inte gjort flygskräcken mindre för de människor som har det. Se hela filmen på flyget här.

Jag har faktist varit med om tumultande flygning, det var på väg hem från Bulgarien, om jag minns rätt. Riktigt oväder! Jag tror ovädret gjorde så att luften och värmen inne i planet inte riktigt var som den skulle, det var fruktansvärt kallt! Hemskaste resan någonsin, illamående, kyla och skrikande barn ( och vuxna också för den delen) i 3 timmar. Fy fan. Landningen gick bra dock, det var uppflygningen som var värre, sjukt vingligt. Illamående innan man äns kommit upp i luften är inge kul.

Bilder: Aftonbladet

Kommentarer
Postat av: Erik

"Dödsdanser" säljer. Jag förstår varför aftonbladet vill utmåla det som en dödsdans, och visst ser det spektakulärt ut när ett plan landar liksom med sidan före i kraftig sidvind. Jag menar dock att det vi ser på bilderna inte är någon dödsdans. Piloten har inga problem (alla inflygningar i hård "crosswind" ser ut så) fram till han sätter i hjulen och ska styra upp så han har planet i linje med banan. Det som då händer är att när höger vinge lyfter (vilket krävs för att svänga planet) kommer en plötslig vindby och tränger in under vingen och lyfter upp den. Vänster vinge tar i banan, piloten försöker räta upp planet varpå det lyfter igen och sveps ut mot gräset. Piloten bedömer att han måste avbryta landningsförsöket och drar på full gas. Planet lyfter. Nästa landning gick utan problem.

Hade piloten valt att sätta ner planet trots att det sveptes ut mot gräset (själva vingskrapet är inget problem) hade det blivit noll döda törs jag lova. Det värsta scenariot hade varit att landningsställen vikt sig och planet hade gjort en buklandning i gräset. Hastigheten är låg, noll döda, noll explosioner, noll eldklot. En whiplash och något brutet ben på sin höjd.

2008-03-03 @ 22:09:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0