IV-valen

Nu har jag pladdrat på om schlagern här hela helgen, men let's face it, livet handlar inte bara om att ha kul. Nu ska vi prata allvar. Det här kommer bli ett längre och tråkigare inlägg än de som jag brukar skriva. De här skriver jag mest bara för min egen skull, för att få en översikt på det. Men ni får mer än gärna läsa och ge tips.

 Om precis en vecka ska beslutet om induviduella valen vara inne. Jag står fortfarande kluven. Det är alltså hundra poäng vi ska få ihop under 2:an, jag kan alltså välja en hundra poängkurs, eller två 50 poängkurser. Jag vet precis vad jag ska ta om jag ska köra på hundra, och jag vet precis vad jag ska ta om jag ska köra på 50. Men nu är de frågan om vilket. Antingen  väljer det roliga alternativet, eller också väljer det mest användbara och vettiga alternativet.
Så här ser mina alternativ ut:

Två 50 poängkurser:
Då väljer jag Psykologi A och Turism. Det här de här som är det roliga alternativet. Båda dom här ämnena är jag jättenyfiken på, främst turism eftersom jag vill jobba utomlands. Psykologi verkar kul ,de har jag hört från många. Men då är de den haken att har jag läst A så måste jag nästan välja B sen i trean för att få en riktig utbildning.
En annan nackdel med de här kurserna är att jag vet inte om jag kommer in, antingen blir jag bortröstat eller också blir de för liten grupp så kursen ställs in.

En 100 poängkurs:
Här tänker jag välja att fortsätta med mitt B språk, tyska. Det är bra, för när jag går ut gymnasiet sen då har jag 6 års studier av tyska i bagaget, jag kommer alltså då kunna tala 2 språk någorlunda bra, vilket öppnar så otroligt många dörrar. Att välja tyska är verkligen ett superbra alternativ, så otroligt många jobbmöjligheter, främst för mig då, som vill jobba utomlands i framtiden. Men nackdelen med att välja den här kursen då, det är tråkigt! Jag vill inte! Men samtidigt känns det så rätt. Bra sak är ockås att väljer jag tyska kan jag känna mig säker på att jag kommer in på kursen.

-Jag vet fortfarande inte hur jag ska göra, har gjort flera lister för att överväga vilket som är bäst. Men jag kör fast hela tiden. Hjälp!

Jag lovar att inte tråka ut er med med sånna här skol-inlägg i framtiden ;)

Kommentarer
Postat av: Anonym

tycker du ska välja psykologi och turism :) tror det blir mer meritpoäng av det, så det är bättre taktiskt, och så är det ju lättare att plugga och få bra betyg om man är intresserad av ett ämne. annars, kan du inte utöka kursen med 50 poäng och läsa tyska + ett av de andra ämnena?

2008-02-17 @ 18:23:38
Postat av: Jonna

Jag tycker tyska låter som de bättre alternativet, du är ju språkintresserad, och som du säger, kan man 2 språk, då är det grönt. Men som den anonyma personen änmner innan, kan du inte utöka?

2008-02-17 @ 18:54:05
Postat av: viktoria

Jag tycker du ska välja tyska! Det är itne superkul men det är verkligen jätte bra! Utöver dina egna argument får du också merit poäng om du fortsätter med ditt B-språk från högstadiet. Dessa meritpoäng är bra att ha när du sen söker högskola. Ju mer meritoäng, ju lättar har du att komma in. Det kan vara värt att ha med i tankarna ;)
Men däremot vet jag att Psykologi A också ger meritpoäng, men bara 0.25 om jag inte minns helt fel, medans B-språk ger 0.5.
Kolla med någon på skolan som kan så jag inte lurar dig ;)

2008-02-19 @ 21:55:57
URL: http://nogg.se/vpersson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0