Emil vann

Självklart kollade jag Älskade Astrid Lindgrentv4 igår, och självklart kunde jag inte hålla tårarna tillbaks. De räcker bara med att någon nämner Bröderna lejonhjärta för att de ska brista för mig. Men de var inte bara därför jag började gråta. Jag blir  så rörd av att se Astrid, och så blir jag stolt, stolt över att vara svensk! Hon måste varit den smartaste och snällaste svensk som nånsin funnits.

Var inne på aftonbladet och läste lite idag, där hade man tydligen också fått rösta på sin Astrid lindgren favorit.

Pippi (21.7 %)
Emil (27.8 %)
Ronja (7.5 %)
Mio min Mio (4.0 %)
Bullerbyn (5.7 %)
Bröderna Lejonhjärta (8.7 %)
Madicken (3.7 %)
Lotta  (2.7%)
Karlsson  (1.9 %)
Saltkråkan (13.2 %)
Kajsa Kavat (0.8 %)
Nils Karlsson Pyssling (1.0 %)
Någon annan (1.3 %)
 

Jag blev lite förvånad att Emil vann, trodde han skulle komma 2:a och Pippi skulle vara först. Att Saltkråkan och Bröderna Lejonhjärta ligger bra till är jag inte så förvånad över precis, de är ju verkligen klassiker. Om nån frågar mig vilken jag har som favorit kan jag inte svara, de går  bara inte!! När jag var riktigt liten var de Pippi som gällde, sen var de Madicken och Barna i Bullerbyn. När jag blev lite äldre gillade jag Lotta. Men favoriter just nu, de blir nog  Vi på Salkråkan och Bröderna Lejonhjärta. Fast.. skulle någon fråga, då skulle jag nog svara Pippi.. för att de var den jag fastnade för först liksom.

Det finns faktist en Astrid Lindgren saga jag inte tycker om, en jag gärna hade klarat mig utan i alla år. Och det är Karlsson på taket. Okej själva sagan är de väl inge fel på.. men Karlsson. Han är ju bara dum, snål och egoistisk. Tur att han inte kom högre upp på listan, men tycker endå de är lite nedrigt att han hamnade före Nils Karlsson Pyssling som är en riktig förebild för vad fin vänskap är.

Kommentarer
Postat av: Caroline

Visst är den bra! Tycker du inte om Karlsson? Kommer snäppet efter Pippi ju... kram

2007-11-14 @ 18:03:23
URL: http://CarolineAnnaMaria.blogg.se
Postat av: Johanna

Nä Pippi kommer ju först, hehe! :)

2007-11-14 @ 18:11:31
Postat av: S A B I S E N

Visst är det?? Har lagt upp det första tipset nu. Hope you like it! :-)

Jag röstar helt klart på pippi förresten

2007-11-14 @ 19:38:49
URL: http://sabas.blogg.se
Postat av: Anna

Ja det är nog inte helt lätt att hålla sig för skratt om någon presenterar sig som Klas Bång!!

VAd gäller Lindgrenkaraktärerna....Min absoluta favorit är Ronja.... Fast alla är ju underbara!!

2007-11-14 @ 20:09:34
URL: http://minholk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0