Skaru haka på ti kungsan å´ tjacka en vurre?

Det kallas  Stockholmska.
Jag vet inte vad man ska jämföra den dialekten med, eller det är ju egentligen ingen dialekt. Stockholmarna själva tycker ju att dom pratar " normalt" och på flesta hörs det inte så mycket heller. Men när man kommer in i centrum av stan och stöter på en riktig nollåtta, och han sen bryter ut i riktig stockholmska, då kan man inte hålla sig för skratt. Det låter så snobbigt och samtidigt gnälligt på nåt sätt, i vissa utal kan det till och med låta lite som dom försöker sig på amerikansk brytning.
En kändis jag kom på som pratar riktig stockholmska är Magnus Uggla. Tänkte jag på när jag hörde honom prata i nöjesnytt i fredags. Kanske får man någon mer kommentar när han uppträder i Andra-chansen på Lördag, lyssna då i så fall!


Tänkte dra en liten snabbkurs i just Stockholmska här. Orden och citaten kommer från Telefonkatalogen, Adde Malmberg och Filippa.
Först och främst, som stockholmare behöver man aldrig ha något exakt svar på frågor. Antingen så frågar man tillbaks med ett " Dåra?" eller också svarar man bara med ett " Typ..". Inget krångel här inte.


Här följer några stockholmska ord, översatta så man förstår.

Värdo = Värdelös
Stolpskott = Anskrämlig kvinna
Parra = Pengar
Hemsa = Hemsida
Kröka = Supa sig full och spy i en buske
Blada = Sticka iväg
Lipa = Räcka ut tungan
Keff = Dålig
Donken = Mc Donalds
Stekare = Framgångsrik typ
Lax = Tusenlapp
Tjabba = Umgås
Glajer = Solglasögon
Pynta = Betala
Gitta = Sticka
Halabolo = Oväsen
Pluska = Plånbok
Dra järnet = Ge sig iväg hastigt
Sitta lite tajt = Vara upptagen
Ti/ Te = Till
 Å = Och
Barre = Lägenhet
Tjacka = Köpa, skaffa
Flukta = Titta
Vurre = Korv
Korvmojen = Korvkiosken
Yxi = Otrevlig

Normal svenska va? Dom borde för sjutton få ett eget lexikon..

Dom här fraserna blir min glosläxa den här veckan. Kan ju komma till användning.


Kommentarer
Postat av: Elin

Hahaha, Flukta blir mitt favorit ord.

2007-03-01 @ 14:44:13
Postat av: Stephanie

nämen gud hahaha. gör ett med göteborska oxå hahah;P detta va ju skoj

2007-03-01 @ 16:32:09
URL: http://strnadova.blogg.se
Postat av: Jessica

Elin : Haha jaa, fast jag gillar nog Tjacka bäst ;P

Stephanie : haha ja va smart! Ska försöka samla åt mig lite ord därifrån med, kan ju ett än så länge, Bamba.

2007-03-01 @ 21:04:25
URL: http://missdeardiary.blogg.se
Postat av: Mandy

Hahahah, jag säger typ allt det där :P "Fan va kefft, vi taggar te donken å äter.."

2007-03-18 @ 15:43:06
URL: http://lovesound.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0