Inte utan Julkalendern

Lovade ju att jag skulle skriva ett inlägg om det käraste vi har i Sverige såhär runt juletid, nämligen Julkalendern. Så nu gör jag de.
 Det spelar ingen roll hur gammal man är eller hur dålig julkalendern än må vara, vad skulle December vara utan den?  Det skulle kännas jätte tomt, även fast man inte kollar.

Tänkte börja med att skriva ner julkalendrarna som passerat genom min livstid, dvs 1991-2006 :

· 1991 - Sunes jul
· 1992 - Klasses julkalender
· 1993 - Tomtemaskinen
· 1994 - Håll huvet kallt
· 1995 - Jul i Kapernaum
· 1996 - Mysteriet på Greveholm
· 1997 - Pelle Svanslös
· 1998 - När karusellerna sover
· 1999 - Julens hjältar
· 2000 - Ronny & Julia
· 2001 - Kaspar i Nudådalen
· 2002 - Dieselråttor & sjömansmöss
· 2003 - Håkan Bråkan
· 2004 - Allrams höjdarpaket
· 2005 - En decemberdröm
· 2006 - LasseMajas Detektivbyrå

  Minns ni?
Själv kommer jag inte ihåg någon tidigare än Mysteriet på Greveholm , som också gått och blivit en av mina favoriter genom åren. Kan ju ha att göra med att en av mina favoritskådisar Andreas Andersson my darling har en av rollerna. Jag har nu i alla fall önskat den i julklapp till min lillasyster också :D det är de som är så bra med småsyskon, när man själv blir för gammal för att önska sig " barnsliga saker" så ser man till att lillasyrran får det julklapp och sen så lånar man det bara. Någon som jag dessvärre gärna skulle velat sett är Suned Jul men eftersom jag då bara var 9 månader så är det ganska så omöjligt, missade tyvärr att skriva upp den på syrrans önske lista :P. En annan favorit och som jag har ganska starka minnen av är ju Pelle Svanslös. Som tur är finns den ju tillgänglig på DVD här hemma så jag kan kolla precis när jag vill! Superbra skådespeleri av jättehärliga karaktärer i mysig miljö. Kan inte bli bättre! Några andra bra men lite äldre kalendrar är ju Trolltider (1979) och Albert & Herberts Jul(1982). Även dom har jag sett säkert 100 gånger utan att få nog! Så himla bra asså! Trolltider är verkligen hur mysig som helst med troll, féer, häxor och jättar. Och Albert och Herberts Jul sitter jag jämt och skrattar högt till. Den handlar om en far och en son som bor i Haga i Göteborg. Man får följa dom hur förberder för julen, vilket är svårt eftersom dom är oense om precis allting, haha verkligen superkul! Några andra bra är ju också Julens hjältar (1999) och Tomtemaskinen (1993)  med Pettsson och Findus som är några stora favoriter verkligen. Nu sitter jag här och kommer på massa fler bra julkalendrar jag skulle kunna skriva men ja vet ju att ingen kommer läsa detta om inlägget blir för långt så jag måste avrunda. Ska bara kommentera lite om årets julkalender.
Lassemajas Detektivbyrå, som jag tycker känns lite som en blandning av Ture Sventon, privatdetektiv (1989) och Ronny & Julia (2000).  Men den verkar ganska bra faktist, att dömma av vad jag hört av andra i alla fall, för själv har jag nog inte sett mer än kanske 5 avsnitt i år tyvärr, men det har bara inte blivit så. Kanske har jag trots allt blivit för gammal..

trolltidergreveholmAlbert&herbertpellesvanslös

 Favoriterna, vilken tycker ni har vart bäst/sämst?

Kommentarer
Postat av: Madde

Tycker också Trolltider är mysig, annars gillade Dieselråttor och sjömansmöss :)
Allrams höjdarpaket var ju sämst!!

2006-12-22 @ 14:12:42
Postat av: Anonym

oj, jag kommer ihåg jul i kapernaum, shit, jag minns sedan jag var fyra år! ahah x)

2006-12-22 @ 15:29:46
Postat av: bella

/bella

2006-12-22 @ 15:29:59
Postat av: JOHANNA

ååh ja kommer ihåg Mystriet på Greveholm, MIN FAVORIT :D och Karusellerna sover kommerja också ihåg, Ronny & Julia, Dieselråttor & sjömansmöss - den gillade jag mycket :D,(Allrams höjdarpaket´, En decemberdröm) - DOM VA SÅÅÅ DÅLIGA!! Årets har ja missat ganska mycekt av men den verkar ändå ganska okej, hahh Göör mysig inlägg jööö :D JOKO

2006-12-22 @ 17:26:25
Postat av: Jessica

Madde: - Ja Dieselråttor och sjömansmöss gillade jag me, den var riktigt spännande. Att min Andreas även var med där gjorde ju ingen skada precis...;)

Bella: - ja helt otroligt att du minns, de gör inte jag :P
Föresten, du vet väl att det räcker med att du skriver i ditt namn en gång och sen kryssar i den lilla rutan " kom ihåg mig?" så behöver du inte skriva in namn varje gång ;)

JOHANNA: - Jaa "När karusellerna sover" är också en favorit!

2006-12-23 @ 11:06:35
URL: http://missdeardiary.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0