30 timmar försenat

Hallå hallå! Då var man hemma igen, tyvärr. Men fy tusan vad jag är trött, klockan halv ett gick jag upp i natt. Varför? Jo nu ska ni få höra, för det här är bland det värsta och bästa jag varit med om. Som ni vet åkte jag ju till Bulgarien vid 18:00 förra fredagen och jag skulle vara borta en vecka. Jag skulle alltså åkt hem nu i fredags vid 23:00. Men på fredag förmiddag får vi ett litet chock-sms. Det står att planet vi ska åka med är 11(!) timmar försenat. Vi skulle alltså inte åka först vid 9:00 på lördag morgon. Man fick ju lite panik eftersom vad det såg ut som så skulle vi få sitta på flygplatsen i totalt 14 timmar då. För klockan 20:10 skulle en buss komma och hämta oss vid hotellet. Så man gick ju där hela fredagen så och bara väntade och var orolig. Laddade upp handbagaget med spel och godis och jag la även ner lite extra kläder och smink. Att sitta och vänta på en flygplats i ett halvt dygn var ju inget man gjorde varje dag precis. Hur som helst, vid åtta gick vi till porten av hotellet med all vår packning för att vänta på den där bussen då. Vi var cirka 50 på hotellet som skulle hem den kvällen. Men när vi står där så får vi ny information, vi slipper övernatta på flygplatsen utan kommer få sova i hotellrum istället. Men nu var det ju så att våra rum som vi haft den veckan hade vi ju checkat ut från så dom var redan upptagna igen. Ja hela vårt hotell var fullbokat för natten. Så vi placerades ut på andra helt främmande hotell, långt ifrån varandra. Men som tur var placerades vi tillsammans med våra familjer, ett tag såg det nästan ut som om vi skulle splittras helt. Jag och min familj hamnade på ett jätte fint hotell precis vid havet, det var fina rum och bra mat så vi trivdes bra. Det var bara en hake, vi var enda svenskarna, det var ett riktigt öststatshotell. Ryssar överallt! Höll på att bli tokig. Annars är man ju van vid att höra svenska språket lite då och då i alla fall. Men det var som sagt bara min familj som hamnade där, fast vi reste ju inte själva utan med kusinfamiljen också. Dom hamnade på ett helt annat ställe flera mil ifrån oss. Under en längre tid hade vi inte en aning om vart dom hamnat någonstans, lite oroväckande. Vi hade fått meddelande om att på lördagmorgonen skulle en buss komma och plocka upp oss 05:30  vid hotellet vi var på. Men sent på fredagkvällen så ringer dom och säger att planet är ännu lite försenat och bussen kommer och hämtar oss 06:45 istället. Så det vart ju endå ganska tidigt att gå upp nästa morgon. Men vi gick ju ner och ställde oss där med all vår packning vid den tiden nästa morgon och väntade. Men ingen buss kom. Då ringer de i receptionen och vi får meddalandet att planet är ännu mer försenat! Det avgår inte först 15:00 den eftermiddagen och bussen kommer och hämtar upp oss vid 12:00! Vi hade alltså gått upp så där tidigt helt i onödan. Nu vart det ännu mer väntan. Min familj gick och la sig vid poolen hela förmiddan men jag kunde inte slappna av. Strax före tolv får vi besked om att planet står på mallorca och är sönder. Det kommer alltså bli ännu mer försenat! My travel airlines som vi åkte med betalde för allting vi åt och gjorde den där lördagen nere i bulgarien, dom betalade också för hotellet. Så egentligen så är de ju ganska lyxigt att få en extra dag semester helt gratis. Det värsta var ju ovissheten, vi hade ingen aning om vart vi skulle få tillbringa natten och när vi skulle få komma hem. Vid klockan 2 fick vi mer info. Nu var planet vi skulle med på arlanda och höll på att lagas typ. Men dom visste inte när det skulle bli klart. Vi stannande p ådet där hotellet hela eftermiddan och kvällen. Vid 22:00 på lördag kväll ( alltså igår) Då ringer dom och säger att nu är det fixat. planet var påväg ner till Bulgarien och vi skulle få åka hem 04:30 exakt. Så klockan 01:30 skulle bussen komma till hotellet och plocka upp oss. Klockan hann bli 00:00 innan jag somnade så fick en tre kvart sömn inatt alltså. Kvart i ett gick vi upp igen och gjorde oss i ordning. Sen åkte vi med bussen till flygplatsen i Varna, resan dit tog 40 minuter. Sen incheckning och 2 timmars väntan tills planet gick och vi fick äntligen komma hem! Jag sov en timme på planet och sen en timme i bilen på väg hem från Arlanda nu. Klockan 11:00 var jag hemma.

Inte konstigt att jag är trött nu alltså. Tyckte ni det var jobbigt och rörigt att läsa det där kan ni ju tänka er hur de var att uppleva det. Endå hoppade jag över många detaljer nu.  Dagen har varit så konstig, kan inte fatta att samma dag som jag nu sitter här hemma lugnt framför datorn är samma dag som jag vaknade upp i hotell Borjana i Albena i Bulgarien. Känns som evigheter sen liksom. Även fast det var hur trist som helst så var det riktigt spännande allt som hänt faktist, ett litet äventyr att vara fast i ett annat land. Samtidigt som jag hela tiden hoppades på att få åka hem så ville jag vara kvar längre.

Jag skriver nog mer om resan senare kanske, tänkte visa lite bilder och sånt jag köpt :)

Kommentarer
Postat av: Madde

Nä fytusan va jobbigt! Måste säga att jag vart lite orolig när jag inte hörde nåt från dig i lördags, trodde ju du skulle vara hemma då.

2007-08-13 @ 11:13:57
Postat av: Mika

Oh herregud, fyyy! Att sånnt bara händer. Men, som du skrev, så kan man ju se det från den ljusa sidan - att ni fick en extra dags semester. Längtar efter att få höra mer om resan! kram

2007-08-13 @ 16:52:25
URL: http://aliveinthedangerzone.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0